Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą automobilį?
Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą automobilį?
Serijinių automobilių gamyba neatsiejama nuo optimizuotų procesų ir konvejerių: beveik prieš šimtmetį jie įsitvirtino transporto industrijoje, o paskui išpopuliarėjo kitose pramonės šakose. Automobilių surinkimo linijos dažnai pasižymi neįtikėtinu efektyvumu – vienos mašinos surinkimas matuojamas valandomis ar net minutėmis. Tiesa, yra gamintojų, kurie gamindami vieną automobilį praleidžia gerokai daugiau laiko. Galima įžiūrėti įdomią tendenciją: kuo modelis prabangesnis, tuo ilgesnė jo gamybos trukmė. 

Štai gamindami vieną „Bentley“ automobilį britai užtrunka net 132 valandas, o aukščiausios klasės „Mercedes-Benz“ ar BMW modeliai ant surinkimo linijos prabūna dieną ar dvi. Tiesa, dažniausiai gatvėse aptinkami vidutinės klasės keturračiai įprastai surenkami per 18–35 valandas, o kai kurie ir gerokai greičiau. Žinoma – kuo mažiau suasmeninimo galimybių turi tam tikro modelio pirkėjai, tuo jo gamyba paprastesnė, o tai leidžia automatizuoti ir spartinti procesus.
 
Kiekvienas gamintojas renkasi, ar jam svarbu pagaminti kuo daugiau susisiekimo priemonių, ar pirkėjams pasiūlyti išskirtinių, prašmatnių ir net rankomis surinktų modelių – jau minėto gamintojo „Bentley“ prabangusis SUV „Bentayga“ turi net 24 milijardus vidaus apdailos konfigūravimo variantų, tad rasti du vienodus tokius automobilius pasaulyje – kone neįmanoma, kaip ir neįmanoma automatizuoti daugelio tokio modelio gamybos procesų.
 
132 valandos vienam modeliui – kodėl tiek ilgai?
 
Išgirdę, kiek laiko užima vieno automobilio surinkimo procesas, verslo optimizavimo specialistai stvertųsi už galvos, tačiau britų gamintojas pirmiausia rūpinasi nepriekaištinga kokybe bei prabanga. Dalį darbų aukščiausio lygio meistrai atlieka rankomis, nes tik taip šių automobilių vairuotojai ir keleiviai galės pasijusti tikrai išskirtiniai. 
 
Štai, pavyzdžiui, medienos apdaila „Bentayga“ modeliui yra ruošiama 10 valandų, o leistina paklaida čia siekia dešimtąsias milimetro dalis – tai netgi mažiau už žmogaus plauko storį. 
 
„Kuo smulkesnis objektas, tuo daugiau kruopštumo reikalaujama iš meistro. Baldininkas kruopštesnis už statybininką, laikrodininkas – už baldininką ir panašiai. Automobilio salonas gerokai mažesnis už namų erdves, todėl ir jį rengiant reikia dar didesnio kruopštumo. 
 
Automobilyje žmogus sėdi jam skirtoje vietoje. Jis gali daug ką iš arti apžiūrėti, pačiupinėti, pabarškinti, visokius tarpelius palyginti, todėl viskas turi būti tikslu ir gražu“, – pasakoja „Heima Architects“ studijos architektas Povilas Daugis.

 
Sakoma, kad Kru mieste, Anglijoje, įsikūrusios gamyklos meistrai prilygsta aukščiausio lygio pasaulio baldininkams. P. Daugis neabejoja, jog bet kokiam pasaulio baldininkui yra garbė būti palygintam su šio automobilių gamintojo meistrais.
 
Architektas pasakoja, kad baldininkų būna įvairių: vieni gamina kėdes, kiti minkštuosius baldus, treti – virtuves, tačiau visus geriausius baldininkus vienija kokybiškiausios medžiagos, aukščiausio lygio meistrystė ir labai teisingas požiūris į savo produktą.
 
„Jei apvertęs kėdę matai, kad jos net dugnas gražus, supranti, jog žmonės netingi“, – dalijasi žiniomis P. Daugis.
 
Kruopščiai atrinktos medžiagos
 
Kalbėdamas apie tai, kas sukuria prabangą ir komfortą, P. Daugis pirmiausia pamini tinkamai parinktas aukštos kokybės medžiagas: „Pirmiausia į galvą šauna medžiagos. Prabanga man asocijuojasi su natūraliomis medžiagomis. Dažnai jų pakaitalai ar imitacijos būna pigesnės, jas paprasčiau apdirbti ir lengviau paruošti ilgalaikiam naudojimui. Natūralios medžiagos reikalauja gerokai daugiau pastangų, žinių, įgūdžių. Todėl prabanga juntama ne tik matant ar liečiant pačią medžiagą – net pasąmonėje kažkaip jaučiasi meistrystė, kuri leido tai medžiagai atsidurti ten, kur ji yra.“
 
Vienas įspūdingiausių pastarųjų pasiekimų prabangių automobilių gamyboje buvo po vienu stogu su „Bentley“ įsikūrusių „Mulliner“ specialistų pagaminti trimačiai medžio skydeliai, montuojami galinėse „Flying Spur“ modelio duryse. Šioms detalėms yra naudojamas juodasis riešutmedis arba amerikinė vyšnia. 
Specialistai rūpestingai atrenka norimos tekstūros medieną, žiūri, kad nepasitaikytų šakų ar sakų. Beje, naudoti šias medžių rūšis taip pat yra tvarus sprendimas: kasmet amerikinės vyšnios miškai Šiaurės Amerikos žemyne padidėja septyniais milijonais kubinių metrų medienos, o riešutmedžio – trimis milijonais.

 
Skirtingai nei daugelyje kitų medžio apdailos detalių, čia nėra klijuojami skirtingi medienos sluoksniai, viskas gaminama iš vientiso medžio masyvo. Vienoje jo pusėje išgaunama forma, kuri galėtų būti primontuota prie durų, o kita pusė, kuri yra matoma salone, paverčiama trimačiu paviršiumi su 150 deimanto formos iškilimų. 
 
Nagingi, išskirtinio meistriškumo operatoriai formuoja medį specialiomis staklėmis. Taip paruošta forma iki tobulumo yra dailinama rankomis, o galutinės formos paklaida negali viršyti dešimtosios milimetro dalies.
 
Architektas P. Daugis atvirauja, kad panašių technologijų bei dizaino idėjų pasitaiko ir jo darbe, o tam pasiekti naudojamos didelio tikslumo staklės. 
 
„Tiek rengiant interjerus, tiek kuriant architektūros objektus, kartais norisi paviršiui suteikti ritmo, tekstūros, reljefo. Tai gali būti įgyvendinama skirtingais būdais, tačiau, pasirinkus medį, norimą efektą galima išgauti detales frezuojant CNC staklėmis“, – paaiškina specialistas.
 
Prabanga, suderinta su technologijomis
 
Nors prabanga dažniausiai yra matoma ir apčiuopiama, kartais ji yra tai, ko negali pajusti. Tam, kad ilgesnės ratų bazės „Bentley Bentayga“ keleiviai nejaustų nuovargio, šiame modelyje dabar gali būti montuojama itin pažangi automobilio sėdynė „Airline Seat“ – ją kurdami gamintojai konsultavosi su medikais ir rėmėsi klinikiniais tyrimais.
 
Šioje sėdynėje įrengta automatinė klimato valdymo sistema, tad keleivis visada gaubiamas tokios temperatūros, kokios nori – sumontuoti jutikliai kas 25 milisekundes matuoja oro drėgmę bei temperatūrą dešimtosios laipsnio dalies tikslumu ir pagal tai atitinkamai pakeičia šildymo arba vėsinimo intensyvumą. 

 
Pasak gamintojo, tai gali padėti jaustis geriau net ir karščiuojant ar kenčiant nugaros skausmus. Kadangi žmogus įprastai jaučia vieno ar dviejų laipsnių temperatūros pokyčius, dėl tokio tikslaus jos sekimo vairuotojas niekada nė nepajus, kad kažkas yra ne taip, kaip jis pageidautų.
 
Kita šiose sėdynėse pritaikyta technologija sukurta drauge su chiropraktikais, arba manualinės terapijos specialistais, dirbančiais su pacientais, kurie kenčia diskomfortą per ilgas keliones. Sėdynėse sumontuotos šešios nepriklausomos zonos iki minimumo sumažina pervargimą ilgai keliaujant, nes pagal nustatytą sudėtingą algoritmą periodiškai keičiasi spaudimas į skirtingas kūno dalis.
 
Taigi, nors vieno automobilio surinkimas Didžiosios Britanijos Kru mieste trunka daugiau nei šimtą trisdešimt valandų  (palyginti su daugeliu kitų gamintojų, tai – labai didelis laiko tarpas), jis yra išnaudojamas dėl paties geriausio rezultato, kokio žmogus gali tikėtis iš modernaus automobilio.
 
Rekomenduojami video